סגן גבאי 3
02/01/2010
אחרי ששיפוץ בית הכנסת הושלם על הצד היותר טוב, המזגן כוון אל הטמפרטורה הנכונה לשביעות רצון כולם, החלטנו שהגיע הזמן להנהיג אמירת דבר תורה אחרי קבלת שבת לפני תפילת ערבית של שבת.
בליל שבת הבא התרחשה ההפיכה ההיסטורית ואחרי הקדיש שמסיים את קבלת שבת אברם אמר שהוא מזמין את יורם לומר דבר תורה. השתררה דממה של הפתעה. הזקנים הביטו אחד בשני כלא מאמינים למשמע אוזניהם. יורם ניגש בדחילו ורחימו אל הדוכן, חיוור, הביט מסביב במבט מפוחד, מבקש הבנה ורחמים. הבטתי בו במבט מעודד, סימנתי לו שלא יירא ולא ייחת. הזקנים ,אחרי שהתאוששו מעט מההלם, רטנו שזה לא מקובל כאן, מה קרה,מה פתאום, כבר מאוחר, מחכים בבית, מישהו אמר: "כגוונא ,כגוונא", שזה הוא הקטע שצריך לבוא עכשיו ברצף התפילה, אברם אמר:"מה יש? בואו נשמע דבר תורה, זה מקובל היום כמעט בכל בית כנסת". כץ מלמל משהו ביידיש ושכניו לספסל צחקקו.
ומאז אותו ליל שבת, הפך הדבר למנהג של קבע עליו אין עוררין. אף אחד לא רוטן, צבי מאיר כבר לא ממלמל "כגוונא", ואם במקרה אף אחד מהצעירים לא הכין דבר תורה, כץ אומר שאסור לוותר על המנהג הקבוע ושאברם יעמוד ויגיד משהו על פרשת השבוע, כי הרי תמיד יש לו משהו להגיד. וכשאברם מדבר על פרשת השבוע הוא מספר על יעקב אבינו כאילו היה מישהו מהשכונה שהוא מכיר היטב:"אל תשאלו, יעקב אבינו, המסכן הזה, איזה צרות, איזה צרות...והוא, אין לו רס"רית אחת על הראש כמו לנו, אלא ארבעה רס"ריות! רחל לאה בלהה וזילפה. אתם יודעים מה זה? מסכן. אחת אומרת לו תעשה ככה ואחת אומרת לו תעשה ככה. ועד שכבר נהיה לו קצת טוב ,עד שסוף סוף התיישב קצת, עד שהתחיל להסתדר בחיים, אז מה קורה? יוסף נעלם לו. איזה בעיות, אל תשאלו,איזה בעיות! טוב, זהו, מספיק להפעם, יאללה סאלאמת, שבת שלום".